Donderdag 25 oktober, Bangkok

25 oktober 2019 - Bangkok, Thailand

Gisteren avond het welkomstdiner in ons hotel gehad. Erg lekker gegeten. Uitleg over het programma vd komende 2 weken. We gaan veel zien, gaan dus vroeg op staan, zo ronde de klok van 6 zullen we gewekt worden, voor ontbijt en aansluitend vertrek naar. Gezellig nog wat nader kennis gemaakt met de groep en toen mijn bed opgezocht.                             Vandaag, donderdag, 6 uur op, ontbijtje en half 8 zijn we vertrokken met een grote bus naar de goente en fruitmarkt. Enorme grote hallen waar het groente en fruit wordt verkocht. Een eerste kennismaking met de drukte en hectiek van Bangkok, het verkeer, de chaos van kleuren, geuren en mensen die zo dicht op elkaar wonen, werken, leven. De groente en fruithallen doen me een beetje aan Marokko denken, behalve dat de mensen zich heel anders gedragen, de sfeer is rustig en vriendelijk. Je wordt vaak vriendelijk toegeknikt en als je ze zelf met een kleine buiging en Sawadeka (de begroeting die ik als vrouw gebruik, mannen zeggen wat anders) benaderd krijg je een grote glimlach terug.

Daarna hop weer in de bus en richting het koninklijk paleis en de tempel met de smaragden boedha......Inmiddels loopt de temperatuur ook aardig op, 31 graden, maar door de hoge luchtvochtigheid heeft het een gevoelstemp van 41. Dat lijkt erger als het is, het zweet staat wel constant op je lijf, maar ik voel me goed en energiek en wat helemaal belangrijk is.. mijn longen lijken het klimaat hier wel prettig te vinden, geen last van de astma of de bronchitis. Toppie!! Heel blij mee!!   Aangekomen bij de parkeerplaatsen voor het koninklijke paleis worden we eerst door Rico, onze gids, gecontroleerd of we voldoen aan de kledingvoorschriften voor het bezoek. Namelijk voor vrouwen de knieen en schouders moeten bedekt zijn , (een sjaal om je schouders volstaat niet) en voor de mannen is alleen een lange broek toegestaan. Verkopers spelen handig op de slecht voorbereide toeristen in door zogenaamde “ olifanten” broeken te verkopen. Soort van dunne harembroek die je snel over je korte broek aan kunt doen. Ik koop er zelf ook een, ook al heb ik een lange rok aan,  slechts 3 euro, leuke broek en mooi souvenir.

Vervolgens het paleiscomplex in. Enorme beelden en nagebouwde tempels , stuppas en van over heel tailand. En in het midden vinden we de tempel met het jaden boeddha beeld. Helaas geen foto om te laten zien wat binnen is het verboden om te fotograferen. Niet doen dus. Verder ... zie fotos. Zo veel te zien, grote beelden, overal bladgoud en tempels die versierd zijn met keramiek, enorm indrukwekkend. Na een kleine twee uur ronddwalen en steeds verder toenemende mensenmassas raak je ook wel een beetje afgestompt, dus tijd om eruit te gaan, op zoek naar drankje en verkoeling. Heerlijke koude kokosnoot gevonden, super gezond (google maar eens op groene cocosnoot ) en veilig te drinken. Daarna door naar een restaurant waar we zullen lunchen. Uitgebreide lunch gehad....  de Thai eten hier 3x per dag warm eten....  even wennen wel...en ook wat opletten met hoe pittig sommige gerechten zijn!

Daarna door naar de boot. We stappen op een grote boot om door de klong oftewel de kanalen van Bangkok te varen. Vanaf deze kant maken we kennis met het dagelijkse leven van veel Thai, er wordt nog veel via het water vervoerd en ook krijgen we goed zicht op de woningen van veel Thai. Hele armoedige huisjes, krotjes,  scheefgezakt en afgewisseld met dan weer een wat luxere woning. In het water zwemmen hele grote leguanen, tot wel 3 meter lang, en inderdaad we zien ze ook heel vaak langs het water op de randen van stoepen en brugjes liggen. Het water zit ook vol met Meervallen wordt ons verteld en nadat we wat brood in het water gooien ontstaat direct een enorme kluwen van vissen.... inderdaad propvol met meerval.  Ook mooie vogels, waarbij ik in ieder geval een witte reiger herken die je enorm vaak ziet zitten. Enorme mooie tocht om te maken over het water, veel armoede maar het heeft ook iets vredigs...kinderen die in het water springen, mensen die de was doen, vriendelijk naar ons zwaaien als we langs varen en de mooie exotische natuur is niet te beschrijven, zo mooi.  Ik wordt er een beetje stil van......        Na afloop worden we terug gebracht naar het hotel, het is dan half 3. Even tijd voor ons zelf, niet heel lang overigens want om 17.00 worden we alweer verzameld om naar het hoogste gebouw van Thailand te gaan. Het Baiyoke Sky Hotel,  309 meter hoog, 88 verdiepingen en op de 84e is een soort van walkaround het gebouw , een platform waarop je kunt stappen het uitzicht te bewonderen. Waaaah....dat wordt een uitdaging voor mijn hoogtevrees, maar goed, eerst moeten we nog door het verkeer heen, en dat blijkt ook een ware uitdaging te zijn. ....het is stikdruk, alles zit of vast en staat stil of rijd keihard door elkaar, Oh My God.... niet te veel naar kijken. Aangekomen in het gebouw een enorme drukte om omhoog te gaan met de glazen lift, dus wij besluiten om met de binnen liften omhoog te gaan... bovenop fantastisch uitzicht. Het lukt me net om op het platform te stappen en wat fotos te maken door de reling maar een rondje lopen krijg ik echt net voor elkaar, snel weer teruggestapt... ik bevries gewoon door de hoogtevrees. Daarna eten in een soort van all you can eat concept, veel sushi en verse schaaldieren. Heerlijke toetjes,... ik geloof niet dat ik deze reis af ga vallen... haha...   En toen weer terug naar het hotel.... onze chauffeur moet wel de aziatische broer van Max Verstappen zijn geweest... want Hell wat een rit. Ze zullen vast weten wat ze doen, maar een ding is zeker , huur in Thailand nooit een auto...  je komt er waarschijnlijk niet ver mee.

In het hotel met een deel van de groep besloten om nog een drankje op een terrasje te doen, daarna toch weer op tijd naar bed... morgen weer vroeg dag. Fietsen .......

1. Anne Marie en Peter:
    25 oktober 2019
    Geweldig. Tegenhanger voor te pittig eten om darmklachten te voorkomen is witte lijst 🤓
  2. Shirley van Eck:
    25 oktober 2019
    Wauw, klinkt echt super, een droom reis dus. Blij om te horen dat het goed gaat met je longen.
    Veel liefs xxx