Vrijdag 1 nov

1 november 2019 - Hua Hin, Thailand

Vanochtend hebben we gefietst door de buitenwijken, platteland van Chiang Mai. Allemaal goede fiets deze keer, merk Trek en verplicht een fietshelm op, en dat is wel nodig want we vertrekken vanuit de drukke stad en moeten over een aantal drukke wegen eerst heen om op het platteland te komen.  De omgeving daar is prachtig. Veel open gebied, we zien de rijstvelden ,krijgen uitleg over de groei en de oogst, bezoeken wat handycrafts plaatsen en krijgen een uitleg over de sticky rice die ze volgens traditioneel recept in de bamboe laten garen. We mogen proeven en het smaakt heerlijk. Het fietstempo ligt aardig hoog... en dat is maar goed ook, want met de wind voel je niet hoe warm het is, als je stilstaat druipt het warme zweet zo van je af. Door fietsen dus. En bovendien hebben we een trein te halen.....

Smiddags even tijd om op te frissen en dan op naar de nachttrein die we zullen nemen om de weg terug naar Bangkok af te leggen. Vertrek om 17.00. Rugzak mee , onze koffers zijn een dag eerder al met onze buschauffeur vertrokken zodat we dat niet met ons mee hoefden te sjouwen. Dat betekende wel goed nadenken wat je achter moest houden want we leven nu zon 2 dagen vanuit onze rugzak.  Aankomst bij het treinstation, tickets in de hand en klaar voor incheck daar. De trein zal kort na vertrek worden omgebouwd door de zitplaatsen te veranderen slaapplaatsen. De plaatsen beneden zijn best goed te beslapen, ik lig helaas bovenin en dat is een stuk krapper... met een soort van vangnet banden om er niet uit te rollen. Ik had de rit niet willen missen, weer een avontuur op zich.....   het licht wat niet uitgaat snachts  (wrs vanwege de kakkerlakken, want zelfs met licht aan zie ik er een paar lopej), dan de toilet ...ook een avontuur op zich... de dinerbox.. ..het geschud en gerammel tijdens de rit.  Ik doe helaas geen oog dicht en wordt snachts dan ook nog spuugmisselijk. Gevalletje oververmoeidheid helaas. Blij dus dat we er uiteindelijk zijn.

We worden door Rico naar de overkant van het station naar een vijf sterren hotel geleid waar we ons wat kunnen opfrissen en waar het meest luxe ontbijt voor ons staat opgesteld wat ik ooit gezien heb. Helaas ben ik nog zo misselijk dat ik er niet al te veel van kan eten.

Dan weer de bus in, die voor ons klaar staat en ons naar de TrainMarket zal brengen. Een markt die zich op, en over het het spoor afspeelt. Op en rondom het spoor zitten allerlei verkopers en winkels en vier keer per dag, als de trein moet passeren, wordt alles aan de kant geschoven,worden de bezoekers gewaarschuwd opzij te gaan (goed opletten , aldus Rico, anders wordt je “platte kip”) en dan komt de trein op neuslengte langs gereden.

Trein gepasseerd...dan alles weer neerzetten en business as usual.  Wederom bizar om te zien. Een paar keer per jaar gaat het fout ,zegt Rico en zijn er platte kippen..... !!

Daarna tochtje met Rico voorop over de markt... en door met onze bus naar een tempel met waar een apenkolonie leeft. Honderden apen die al ruim honderd jaar daar leven. De tempel is er later pas gebouwd. De apen niet aanraken word gezegd. Ze kunnen nogal agressief reageren. Ons doen ze niks maar we zien ze wel elkaar aanvallen, (keihard in elkaars staart bijten) als ze vechten om een banaantje. Ik krijg er een wat bevreemd gevoel bij, zon bizar tafereel daar...

Vervolgens op naar de longtailboten. Per longtailboot zullen we de floating market gaan bezoeken. De Drijvende markt.

Eerst volgt een tocht door de klongs, de kanalen. Enorme prachige natuur!!! Echt genieten. Zo mooi groen. En dan de huizen die er staan, soms armoedig , dan weer wat welgestelder....   Handen niet in het water,want alligators daar. Hoewel ik denk dat die zich meer ophouden in de rustigere zijkanaaltjes, want het is komen en gaan van ronkende boten over het hoofdkanaal. Uiteindelijke worden we afgezet bij de steigers waarlangs de drijvende markt zich afspeelt. Een drukte van jewelste....  eten , kleding ,souvenirs... alles door elkaar, op de steigers en op de longtailbootjes wordt druk gehandeld.   Ook slangen daar en heel zielig soort van halfaapjes (?) die je op je arm kunt zetten voor fotos....  de arme beestjes zijn volgens mij zwaar gedrogeerd, dus daar werken wij niet aan mee. En lopen dit snel voorbij..

En dan komen we weer aan bij onze bus ,die ons door zal brengen naar onze laatste bestemming , Hua Hin. De kustplaats waar we de laatste dagen zullen doorbrengen en we wat kunnen uitrusten en genieten van strand,zand en zee.