Vrijdag, 25 okt Bangkok

25 oktober 2019 - Bangkok, Thailand

Vandaag kwart voor zes opstaan... voor degenen de willen. vertrek om kwart over zeven om per fiets Bangkok te gaan zien, tien van onze groep gaan mee met  de Co van Kessel fietstour. Een door een nederlander opgericht bedrijf wat al 30 jaar mensen per fiets door de kleine steegjes van Bangkok leid om zo kennis te maken met delen van de stad waar je zelf niet zo snel terecht zult komen.  Studenten begeleiden de tochten, zij kunnen zo hun engels oefenen , verdienen wat bij en zorgen ervoor dat we veilig door drukke stukken heen kunnen fietsen.  De toch naar de fietsenzaak toe is ook al bijzonder...want met de locale bus.. Rico onze reisleider instrueert vooral al heel goed “ als ik zeg eruit...,meteen eruit,....   de bussen stoppen hier niet echt lang,...  de boottaxi’s ook niet,... het is een kwestie van snel erop en eraf springen. Niks wachten, of getreuzel ..gewoon zelf goed opletten.

Aangekomen krijgen we een fiets toebedeeld, die op hoogte voor je wordt ingesteld, we zullen begeleid worden door Piet en Anna,  ... twee aziaten die lekker herkenbare tweede namen in het nederlands hebben voor ons.... hahaha.

We krijgen instructies mee voor onderweg, allemaal achter elkaar blijven fietsen , Piet gaat voorop, Anna sluit de rij , we moeten goed de de aanwijzingen van Piet doorschreeuwen naar de persoon achter ons, waarbij de kreet.... HOOFD....  een vd belangrijkste zal zijn..   we fietsen soms onder wat laaghangende dingen door , dus wel zo fijn als je op tijd kan bukken. Maar ook hobbels , links blijven rijden of juist even naar rechts enz...    Ik weet niet wat me te wachten staat,  maar ook dit lijkt spannnender als het is, fantastisch leuke tocht. Inderdaad wel wat uitdagingen maar het tempo om te fietsen is laag... kan ook niet anders want we fietsen dwars door allerlei kleine steegjes, over brugjes, door markten en het grootse deel dwars door china town!!!  Straatjes van amper een meter breed soms... en daar lopen mensen met karretjes , eetkraampjes , verkoop... scootertjes enz enz...  en komen wij daar ook nog eens doorheen met de fiets....     Maar wij zijn  hollanders he, dus fietsen kunnen we als de besten, dus geen problemen, onze groep gaat prima. Piet vertelt ons later dat ze altijd blij zijn met nederlandse groepen (70 procent van de groepen is overigens nederlands) want wij kunnen tenminste met een fiets overweg.

Wat heb ik enorm genoten van het fietsen , zo bijzonder.  Ook soms zo onwerkelijk... om met je fiets zo dwars door de hele drukte heen te fietsen en dat dat allemaal oke wordt gevonden door de mensen daar. Dat doen ze trouwens ook handig want we stoppen regelmatig voor wat drinken en een kleine snack en dat wordt ook gekocht bij de locals daar, als dank voor het passeren verdienen ze er op die manier ook wat aan mee. En dat merk je dus, want niemand doet moeilijk als ze zon sliert met fietsers moeten laten passeren. Alles in harmony. Af en toe wordt er wegverkeer stil gezet door Piet en Anna en kunnen we drukke wegen oversteken om vervolgens weer in de volgende achterafbuurt te duiken. Tussendoor stoppenn we ook bij een prachtige tempel. Met een enorme grote boedha van beton.... ik moet nog ff opzoeken hoe hoog ook alweer, maar in ieder geval enorm!!!  Die daarna helemaal bekleed is met  bladgoud. De boedha stond er eerst, daarna werd de tempel er omheen gebouwd. We krijgen allemaal een lotusbloem aangereikt die we mogen offeren. Heel bijzonder. Ik heb even rustig gezeten daar, zon mooie vredige sfeer. Dat raakte echt.... en maakte even emotioneel.   Maar dan toch weer verder op de fiets...want nog meer te zien.    Uiteindelijk komen we weer terug bij ons vertrekpunt waar Rico onze reisleiding al op ons staat te wachten. Jammer dat de tocht ten einde is. Zo enorm genoten hiervan!!!  En dat had ieder van ons. We raakten maar niet uitgepraat over hoe bijzondere ervaring dit was. Niet te vangen in fotos , ook amper fotos kunnen maken, want  op de fiets in zon omgeving is dat niet te doen.

Daarna samen lunchen en we zullen terug gaan per limousine van de neef van Rico, jaja...we kennen Rico inmiddels.... hele grote familie en hele rijke fantasie. .. .en de limo blijkt dan ook een aftandse bus te zijn met ARKO, (Alle Ramen Kunnen Open....) .  Gezellige rit terug naar hotel en vrije middag nu, dus even tijd om wat reisverslagen te maken.

Foto’s uploaden werkt helaas niet goed, de wifi is zeer onstabiel dus fotos volgen nog.

Zo voor nu even genoeg, ga ik nu even de groep weer opzoeken.

Dag lieverds. Tot later weer.

1. Anne Marie en Peter:
    25 oktober 2019
    Leuk geschreven! Win genieten mee
  2. Shirley van Eck:
    25 oktober 2019
    Inderdaad, je schrift en geschrift alles prachtig. Een beroep misgelopen misschien ha ha