Zondag 27 okt

27 oktober 2019 - Phitsanulok, Thailand

Vandaag reizen we verder naar het noorden. Helaas niet zo goed kunnen slapen, ik probeer nog wat bij te werken aan mijn reisblog, maar dat valt niet mee. Wifi niet zo best dus posten lukt vaak niet en de fotos erbij uploaden blijkt lastig te gaan met deze app. Volgende keer dus maar een andere app.....

Vandaag dus lange reis voor de boeg, maar met een prachtige tussenstop in de stad AYuthaya, die van 1350 tot 1367 de hoofdstad was van Thailand. (Vroegere naam van Thailand was Siam). Er zijn nog hele oude tempelcomplexen. Iets waar ik erg naar uitkijk om te zien!!!

Na een flink stuk rijden , met de nodige korte tussenstops....  “10 minuten, alleen plassen.... “ standaard tekst van Rico Reisleider... soms stopppen we wat langer, voor een kopje koffie of snelle inkopen in de 7even Eleven, de Thaise supermarkt die je hier overal kunt vinden en waar je ook zowat alles aan inkopen kunt vinden.....    Maar uiteindelijk zijn we er. ..

we bezoeken de tempels van Wat Chaiwattanagram en Wat Phra Mahatat.... en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zwaar onder de indruk ben.....  Zo groot , zo mooi en zo indrukwekkend. Bij Chaiwattanagram is zojuist ook een hele bus met Thaiwanese jeugd gearriveerd...en ik vermoed dat ze een of andere opdracht hebben van school ( ga met een toerist met blonde haren op de foto of zo...want ik wordt 1x gevraagd of ze met me op de foto mogen .... en heel vaak stiekum gefotografeerd.... haha..).   Verder lekker rustig door de tempelruines ronddwalen en de grootsheid op me in laten werken. Dan klein stukje in de bus naar Wat Phra Mahatat. Een van de oudste tempels en tegenwoordig bij de toeristen nogal bekend omdat Hier het hoofd van Boeddha vastgegroeid zit ineen de wortels van een Banyan Boom. Ook hier gelden kledingvoorschriften.. geen blote schouders of blote knieen, en ik zie dat er hier ook streng op wordt toegezien... twee chinese oudere dames met korte broek worden teruggestuurd om wat langere kleding aan te trekken voordat ze verder kunnen . Wij waren goed geinstrueerd door Rico , en ook door hem voorbereid dat we moeten zorgen dat als we dichterbij het vastgegroeide hoofd van Boeddha komen we moeten bukken , zitten, want ons eigen hoofd mag niet boven dat van hem uitkomen, als we fotos maken, daar wordt opgelet. En inderdaad er zit een “ bewaker” op een stoeltje die daar toezicht op houd.    Wij maken ook de nodige fotos en daarna weer verder naar de longtailboten.... voor een tocht rond het eiland van Ayutthaya....  Rustig tochtje deze keer.. met een prachtig uitzicht  op de tempelcomplexen vanaf het water.

Na de lunch... ( wederom lekker eten, qua pittigheid meestal sterk aangepast aan de europese toerist... wat door een een deel vd groep wel jammer wordt gevonden...maar ik ben daar eerlijk gezegd wel blij mee... al moet ik wel nog steeds erg wennen aan 3x per dag warm eten).... maar dan weer de bus in en verder naar het hotel in Phitsanulok. Totale reisafstand vandaag is 430 km... dus dat is flink wat.  Er wordt wat gedut in de bus, maar ook mooie gesprekken en lol gemaakt. Prima te doen zo.

Savonds aangekomen... opfrissen en dan staan de Riksjas al voor ons klaar..  We zullen ieder in een eigen riksja, door de stad worden gefietst en eerste stop zal bij een insectenkraampje zijn om zo deze “lekkernij”.. te proeven. Erbij zal de sterke rijstdrank sake worden geserveerd.

Een aantal van ons haken direct af bij het zien van het bordje...ik had al eens eerder meelwormen en sprinkhaan op , dus was enigzins voorbereid.. maar moet toch ook even slikken bij het zien van de kakkerlakken en de enorme soort Motachtige grote Sprinkhanen die er ook bij zijn.  Even later dus echt slikken ...want ik heb me voorgenomen om van alles wat te proberen... de gefrituurde kippendarm die er ook bij ligt smaakt prima en de insecten smaken ...euh....gefrituurd en vooral taai naarmate ze groter worden... en tja...er ligt een enorm exemplaar en ik ben de uitdaging aangegaan om hem op te eten... door Rico worden de vleugels verwijderd maar de rest mag zo in mijn mond... pootjes , kop en al.... niks pellen of zo...gewoon opeten..    Even een knop omzetten in mijn hoofd maar dan stop ik t geval in mijn mond en begin te kauwen...  helft vd groep in complete walging over hun nek... de anderen krom van het lachen en fotos maken... en ik...ik kauw en kauw... alles doorslikken ...en nog meer kauwen..niet normaal wat een taai ding en overal pootjes en harde stukken die tussen mijn tanden zitten....  eigenlijk niet te doen.. maar ik heb alles door geslikt en me niet laten verleiden het uit te spugen... Mondje leeg, grote Meid. Al blijf ik nog de hele tijd stukjes uit mijn mond vissen....   groep ligt dubbel omdat ik zeg dat de pootjes steeds terug omhoog lopen ... Bijzondere ervaring..

Daarna stukje wandelen over de markt en met de riksjas weer verder door de stad. Wat een bijzondere ervaring ... ik merk dat ik er wat emotioneel onder wordt.... Het raakt me soms zo...dat ik dit meemaak... niet te beschrijven..  Voor mij voelde naar Thailand gaan als zoveel meer als een vakantie.... en dat beleef en ervaar ik ook zo... op sommige momenten zo vol van alles...zo intens.. zo op reis...ook een reis terug naar mijzelf...  en dat voel ik dat het zo ook werkt... ik kan me zo intens gelukkig voelen... weer compleet.... Ik vind mezelf hier weer terug.....  dankje dankjewel daarvoor...!!!!