Maandag 28 okt, via Sukhotai , naar Chiang Rai

28 oktober 2019 - Chiang Rai, Thailand

Vanochtend vroeg verlaten we weer het hotel , op weg via Sukhotai naar eindbestemming Chiang Rai, 415 km voor de boeg.

We maken een tussenstop om het vroegere koninkrijk Sukhotai te bezoeken. Daar krijgen we fietsen om zo, op de fiets het Historical Park te bezoeken. Hilariteit alom weer, want de fietsen zijn uiteraard niet op onze lengte ingesteld, dus er wordt wat bijgesteld aan de zadelhoogte...of niet, en zo gaan we op weg. Wat een prachtig park...enorme grote beelden, en tempelruines....  de sfeer is zo vredig en sereen. Er zijn ook nog niet zoveel bezoekers dus alle ruimte om de grootsheid vd plek op me in te laten werken. We krijgen hier en daar wat geschiedkundige uitleg van onze gids Rico om zo weer wat meer te weten te komen over het mooie Thailand. En op een rustig plekje geeft hij ons ook een meditatie’lesje...  hoe dat te doen en waarom het goed voor je is.. om te beginnen 3 minuten lang meditatie.... ik ben langer gewend , dus voor mij geen opgave.... achteraf voor sommige van ons wel lastig hoor ik later terug,maar tenminste 3 minuten was de hele groep in stilte, in meditatiehouding. Mooi! Na de tour met Rico hebben we zelf nog tijd om wat rond te fietsen,lopen, en de nodige flesjes water te kopen, want de zon brand ongenadig hard. Ik koop een nieuw hoedje erbij met nog een grotere hoedrand...nog wat meer schaduw voor mijn gezicht en op die manier houd je de zon van je hoofd af.  Ik heb verder weinig last vd hitte. Het is wel heel warm en het zweet gutst constant van je lijf, maar ik kan er goed tegen merk ik. Ik drink op tijd water,maar ook ben ik vanaf dag 1 begonnen met het sap drinken vd jonge groene kokosnoot. Ze worden hier overal aangeboden, en pas geopend waar je bij staat, dus het is veilig drinken en ook nog eens heel gezond... ff  googleen, en dan lees je dat het water vol zit met de hoogste bron van electrolyten , (dus soort natuurlijke ORS) allerlei vitaminen enz bevat, en een geneeskrachtige werking heeft. Ik voel me in ieder geval er goed bij, de Thai hier drinken het ook veel, en ik denk dat dat niet voor niets is, het vult het vocht wat je kwijt raakt door al dat zweten op de juiste manier aan. Dus... tip..voor dit soort landen!!

Na deze stop hebben we een paar uur reizen voor de boeg. We verwachten pas om half 8 savonds op onze eindbestemming aan te komen. En de weg zal grotendeels nu kronkelen door berggebied. Voor wie denkt daar last van te krijgen zijn er chinese kruiden reispilletjes  die Rico bij zich heeft. Rico is op veel ongemak voorbereid, want de zool van mijn sandalen laat los, denk door de zon.. en Rico lijmt hem met 3 seconden lijm. Dat was ook even lachten trouwens, want hij smeerde de lijn erop..en zei ga er maar meteen op staan dan gaat het goed vast zitten. Toen hij vroeg “ en?...kijk eens of hij vast zit, zei ik dat ik mijn voet niet meer op kon tillen, dat ik vast zat aan de vloer vd bus.... Lichtelijke paniek bij Rico...haahaha...

Maar goed, al grappend en grollend, slapend en 1 van ons overgevend..... komen we om 19 uur op plaats van bestemming de bus chauffeur had stevig doorgereden. Heel mooi hotel , prachtige kamers, veel houtwerk en zo grappig een open raam tussen bad en slaapkamer wat je met twee beschilderde panelen kunt afsluiten. Ergens ook een zwembad, maar tijd om daar van de genieten is er amper helaas. We gaan snel eten in het restaurant van het hotel en dan naar bed. Morgen gaan we om half zes weer op pad.

Good nigth... sleep tight....