Dinsdag 29 okt, bezoek Birma en gouden driehoek

29 oktober 2019 - Chiang Rai, Thailand

Vroeg op pad vandaag, op weg naar Birma, oftwel Myanmar. We zullen de grens oversteken, dus onze paspoorten moeten mee. Birma is een lastig land om vrij in te reizen, maar wij zullen alleen de grens passeren en de plaats Taicheiki bezoeken. De grensovergang verloopt redelijk soepel,... fotos maken vd grensposten mag niet...en one line.. one line... vingerafdrukken scans en gezichtsscan ... maar oke, we zijn de grens gepasseerd.... onze uitreispapieren en paspoorten worden ingenomen en zullen we pas bij terugkomst terug krijgen. Bizar eigenlijk, want in Nederland word nogal gehamerd op het feit dat je nooit je paspoort af mag geven, maar als je dat hier niet doet kom je Birma niet in...  dus paspoort inleveren en rekenen op de ervaring van onze gids Rico.

meteen over de grens in tuktuks gestapt en door naar een lokale markt. Je ziet hier duidelijk dat de mensen veel armer zijn als in thailand. Er zijn dan ook veel bedelaars die direct naar je toe komen voor wat geld. Lastig om aan te zien, ik stop af en toe wat geld toe maar ik kan ze niet allemaal helpen, dus dan maar negeren en doorlopen. Twee jonge monnikjes komen ook met een schaal om geld bedelen en als ik er daar wat ingooi, krijg ik direct een hele mantra toegezongen, een gebed voor me voor goed geluk en zegeningen. Als ik dat had geweten had ik het gefilmd.. zo lief en mooi. Maar niet alles is in beelden op camera vast te leggen , dus ook maar veel proberen op te slaan , en onthouden.

Na bezoek vd markt zullen we een enorme gouden tempel bezoeken waar we de boeddha van onze geboortedag zullen gaan eren. Ik ben geboren op een vrijdag, moesten we van te voren met een boekje van Rico uitzoeken, ( of ff googlen...google weet alles;). Als we aankomen bij de tempel worden we, als je blote benen hebt, in sarongs gehuld en we krijgen allemaal iemand , die ons 1 op 1 zal begeleiden bij het ritueel en ook naast ons loopt met een paraplutje boven ons hoofd, ter bescherming tegen de brandende zon. En zo wandelend op naar mijn geboortedag boeddha. Ik krijg wierook in mijn hand en bloemen. Moet eerst knielen en dan de wierook plaatsen, bloem in de vaas en dan water gieten over het beeld. 3x over t kleine gouden boeddha beeldje zijn hoofd, dan 2x over de handen van de wachter (?) erachter, en 1x over het dier eronder. ( geen idee wat het voor dier is, moet nog even wat meer info opzoeken ..) de kleur van mijn geboortedag is blauw.  Na dit gaan we lopen naar de tempelbel en krijg ik de stok aangereikt om 10x op de bel te slaan. Van dit alles worden wat fotos gemaakt door mijn begeleidster en zo wandelen we weer terug. Ik was al voornemens om een fooi als dank te geven, maar krijg meteen bij terugkomst kaarten aangeboden om te kopen..prima, ik koop een setjes kaarten. En stop dan toch ook maar nog wat geld toe. 100 baht...3 euro.... het was het waard. Ook hier weer een bijzondere ervaring.

Daarna bezoeken we een andere tempel en belanden in een begrafenisritueel. Er is een monnik overleden, die binnen opgebaart ligt gedurende 5 dagen en tijdens die dagen kan iedereen de laatste eer bewijzen. het is binnen dus druk met mensen die bidden en naar filmpjes kijken van de overledene. Wij mogen ook in de kist kijken, wat een aantal van ons ook doen,maar die behoefte voel ik niet zo, dus dat laat ik ook maar. Buiten krijgen we zakjes in onze handen gestopt met iets erin..als we Rico vragen wat het is, blijkt het een soort van hoestdrankje kruiden te zijn. Als iemand overlijd gaan ze gedurende de 5 dagen extra goed zijn, en wij mogen daar blijkbaar in mee delen en krijgen dus deze gift.

Hiernaar door naar een vrouwelijk nonnenklooster. De meisjes die alleen zijn, worden hier zoveel mogelijk door de nonnen van straat afgehaald... gered... want anders komen ze vaak slecht terecht. Ze krijgen een opleiding en er wordt voor ze gezorgd. Als ze groter zijn besluiten ze of ze blijven als non of niet. De nonnen zitten opgesteld op een podium en wij zullen voor hen plaatsnemen om zo te luisteren naar een gezongen mantra, waarin wij gezegend worden. Weer een mooie en bijzondere ervaring..... Ik wordt er weer stil van.....

Nog wat rondlopen in de straten en dan weer verzamelen om terug de grens naar Thailand over te gaan.  Lange rij terug om de douane lopend te passeren. Rico heeft onze paspoorten voor de terugweg weer , met daarin nu een visumstempel van Birma en een inreisdocumentje voor Thailand. ... en we zijn weer terug.

Allemaal in de bus... op naar het drielandenpunt, de Gouden driehoek, om te varen met een boot over de rivier de Mekong. Ook daar moeten onze paspoorten weer ingeleverd. Omdat de rivier als risico gebied voor vluchtelingen gezien wordt. Aan de rivier grenzen immers de drie landen ; Thailand, Birma en Laos (grondgebied van China)  . Het gebied om de rivier heen staat bekend als het centrum van de opiumteelt. Veel triades daar nog. Al doet de overheid haar best om de boeren over te halen andere gewassen te gaan verbouwen.... Ik betwijfel of dat veel resultaat heeft....     De boottocht zelf vond ik niet echt bijzonder.. we krijgen wat uitleg van Rico maar ik heb zon slaap dat ik half weggedoken in het zwemvest (wat verplicht aan moest) een dutje doe....

Vervolgens rijden we naar door naar een bergdorp .... vijf minderheden stammen wonen in de bergen van Noord Thailand.  Vroeger, zon 100 jaar geleden, zijn zij als vluchtelingen Thailand binnen gekomen. De regering heeft ze op deze plaats laten wonen en gedurende al deze jaren hebben zij zo hun eigen tradities, gewoontes en klederdrachten nog weten te behouden. Daardoor vormen zij inmiddels een toerischtische attractie op zich, en ook wij worden van harte welkom geheten in een vd dorpen. Voor de kinderen hebben wij een zak met snoepjes van Rico gehad om uit te delen. Blijkbaar een gewoonte, als dank voor het bezoek.. Het meest opvallend zijn de Langnekken , met hun halsen versierd met de vele zware gouden ringen, zijn ze direct herkenbaar. Een andere stam verwelkomt ons met muziek en dans. En claudia en ik , worden gevraagd om mee muziek te maken. We krijgen een grote holle bamboestam en slaan daarmee op een stuk hout dat op de grond ligt...samen in de muziek rij met de kleine mensjes... Echt heel klein zijn ze , ik schat in niet groter dan 1. 50.  Leuk om door de dorpen heen te dwalen.... Echt jungle gevoel en dat is oom te merken aan de muggen.. Ik en nog een paar worden , ondanks de smeersels toch geprikt. Hopen dat de muggen niet met malaria besmet zijn, want we zitten nu dus wel in malaria gebied. fingers crossed, en even afwachten maar.

Vervolgens rijden we door de bergen terug  naar Chiang Rai waar we laat in de middag zullen aankomen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ton Peters:
    21 januari 2020
    Leuk en duidelijk verslag. Ik wil deze tour ook ergens boeken maar deze is niet meer beschikbaar op tripadvisor en zo. Enige tips of contactgegevens (van Nico) waar ik dit kan regelen? Of zijn de regels in 2020 gewijzigd? Groetjes Ton